Váš nákupný košík je prázdny!
Aj napriek tomu, že sa zameriavam hlavne na fotenie potrétov a krajiniek, občas si rád vyskúšam niečo nové. Moje prvé pokusy s mikrofotografiou začali v mojich fotografických začiatkoch. V tomto období vzniklo zopár fotografií s ktorých kvalitou som nebol celkom spokojný.
Hoci portrét muchy poskladaný zo štyroch záberov na clone F45 ešte celkom ujde, na maličkej 1-2mm veľkej skákavke sa už výrazne prejavila difrakcia objektívu použitím vysokej clony a kresba je nedostatočná. Fotografie sú nasnímané Nikonom D90 s použitím makro objektívu Sigma 150mm s nasadenými telekonventormi Sigma 2x + Kenko 1.4x a reverzne otočeného objektívu Sigma 30mm alebo Nikkor 85mm. Parametre snímania boli nastavené nasledovne: clona F45, čas 1/60, ISO 200, 2 blesky zboku SB900 a SB800 s difúznym nadstavcom. Po nasnímaní boli jednotlivé fotky poskladané a upravené vo Photoshope.
Článok napísaný a zverejnený na ephoto http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/makrofotografia-close-up/extremne-makro-extremne-ostre/ ma nakopol k tomu aby som sa k mikru vrátil a vyskúšal vylepšiť technickú kvalitu použitím špeciálneho skladacieho programu Zerene Stacker ale predovšetkým vyhladaním optimálnej clony na mojej zostave.
Najskôr som si urobil prehľad možností zväčšenia za použitia rôznych kombinácií mojich vyššie spomenutých komponentov:
Ďalším krokom bolo nájdenie optimálnej clony, čo už nebolo také jednoduché a po prvom dni neúspešných pokusov som to chcel zabaliť. Navyše zostava s reverznou Sigmou vykazovala vysokú farebnú aberáciu (zeleno fialovú) a nízky kontrast. Objektív Sigma 30mm F1.4 som pripevnil na špičkový macro objektív Sigma 150mm F2.8 pomocou reverzného krúžku, ktorý sa dá objednať na Ebay za pár šupov.
Na druhý deň som robil ešte nejaké pokusy s vynechaním reverzného objektívu a pridaním medzikrúžkov do zostavy, ale potrebné zväčšenie sa mi nepodarilo dosiahnuť, navyše dosť poklesla svetelnosť scény v objektíve. Pri týchto pokusoch ma trklo, že som vlastne reverzný objektív používal stále s naplno otvorenou clonou vzhľadom k tomu že nemá mechanický krúžok na reguláciu clony. Aby clona ostala otvorená používal som fintu na otvorenie clony vložením 3 ks zlomených zápaliek do drážky s clonovým kolíkom viď obrázok vo vrchnej galérii. Ubral som preto jednu zápalku a tým som zhruba na 30% zaclonil reverzný objektív a BINGO!
Keďže som mal už zistenú optimálnu clonu na hlavný objektív Sigma 150 s telekonventormi Sigma 2xTC a Kenko 1,4xTC - F18 (neviem prečo ale pri tejto clone sa mi zdala najlepšia kresba, F13-F16 boli menej ostré a pri F22 už bola vidieť difrakcia) našiel som na povale uhynutého chrobáka a začal fotiť. Predtým som ale ešte musel niečo vymyslieť na rovnomerné mikrometrické zaostrovanie chrobáka. Chcel som to urobiť čo najjednoduchšie, praktické a použiteľné aj v teréne napr. pri rannom fotení ešte spiaceho hmyzu. Na rozdiel od Tomatita som zvolil tretiu najjednoduchšiu variantu ktorú v článku ani nespomínal a síce manuálne zaostrovanie na vynikajúco mechanicky navrhnutom macro objektíve Sigma 150mm. Na tomto objektíve je vcelku tuhé otáčanie prstenca a preto je možné dosiahnuť veľmi presné a jemné posuvy pri zaostrovaní. Toto som chcel využiť a vytlačil som si stupnicu na fotopapier s rozostupom asi 0,8 mm, nalepil okolo objektívu a zalaminoval. Ako ukazovateľ som použil obyčajný špendlík nalepený medzi 2 obojstranne lepiacimi páskami. Medzi dvomi dielikmi som cvakal 3 zábery a ani neviem ako za chvílku som nacvakal 111 záberov na dĺžke kružnice asi 2 cm.
Pri tomto spôsobe cvakania je hlavným predpokladom neroztrasenia záberu kvalitný statív (použil som hliníkové Benro s domácky vyrobenými bodcami), ešte kvalitnejšia hlava (ja používam originál guľovú hlavu Markins), predsklopenie resp. oneskorenie zrkadla a špičkový infra dialkový ovládač značky Jue Ying :-))). Všetky JPG zábery som pre istotu toho aby som nazavaril PC pri skladaní záberov mierne zmenšil na 3000px, trošku doostril a čakal čo z toho zázračného programu vylezie. Hlavne ma zaujímalo či krokovanie bude dostatočné a nevzniknú neostré miesta. Ukázalo sa že program je fakt vynikajúci, krokovanie úplne dostatočné (možno budú stačiť aj menej husté kroky) a výsledný efekt možete posúdiť sami na fotografiách po výstupe s programu Zerene Stacker a následne po úprave vo Photoshope:
Parametre z fotenia: Clona F18, Čas 1/60, ISO 200, WB Flash, SB800 - M1/8, SB900 - M1/8, odpaľovač YONGNU RF-602TX
Na záver chcem poďakovať Tomatitovi za inšpiratívny článok a povzbudiť všetkých super makristov aj iných značiek ako Canon tým, že kvalitné mikro zábery sa dajú získať aj bez použitia špeciálnych objektívov (Canon MPE-65) alebo špecifických makropredsádzok a čočiek. Stačí na to klasický makro objektív so zväčšením 1:1, telekonvertor alebo medzikrúžky, prípadne nejaký kratší objektív otočený naopak, dobré nápady a samozrejme veľa trpezlivosti. S výslednou kvalitou som teraz spokojný a keďže sa zaoberám aj tlačou som rád že takéto mikro zábery sú použiteľné aj na tlač zväčšenín.